שילוח, גלובליזציה והרשת.
שילוח הוא שירות זמין כיום לכולם. יחד עם הגלובליזציה והתפתחות רשת האינטרנט נוצרה מציאות חדשה של זמינות בינלאומית.
זמינות בינלאומית?
כשאנו משתמשים במונח זמינות בינלאומית אנו מתכוונים למצב החדש שבו פלוני ממדינה אלמונית שמעוניין בחפץ פלמוני ממדינה X (נגמרו שמות התואר בעברית לאלמונים) יכול כיום להשיג את רצונו בקלות. ההתפתחות של עולם שילוח המטענים הבינלאומי, הגלובליזציה שהפילה גבולות רבים והרשת שמחברת היום כל אדם לכול אדם בכול מקום (כמעט) יצרו יחדיו את המצב החדש הזה. בעבר שילוח מטען ממקום למקום היה עניין מסובך ויקר. רק בעשורים האחרונים, ובעיקר בשנים האחרונות, תחום שילוח המטענים ביצע קפיצת מדרגה משמעותית שהפכה את שירותי שילוח הסחורות והמטענים לעניין פשוט ונגיש לכול אחד. שילוח מטענים אינו דורש מאמץ מיוחד וניתן לבצע אותו גם בלחיצת כפתור במחשב שבעזרתה מבוצעת ההזמנה. אולם התפתחות תחום שילוח המטענים לא הייתה שלמה אם אמצעים טכנולוגיים אחרים לא היו מתפתחים לצידו של עולם שילוח המטענים. האינטרנט תרם למעשה תרומה גדולה לעליית הפופולאריות של שירותי שילוח מסוגים שונים. בעבר שילוח מטענים לא היה עניין שבשגרה והיה שמור בעיקר לסוחרים ובעלי עסקים. שילוח מטענים עבור האדם הפרטי התמצה על פי רוב בשליחת חבילה לבני משפחה ולא הרבה יותר מכך. הזמנת סחורה מחוץ לארץ לא הייתה פעולה שכיחה ולרוב הסתפק הלקוח הפרטי בהיצע המקומי – בין אם מייצור מקומי ובין מייבוא סחורות מבחוץ, ייבוא שנעשה בידי חברות שילוח גדולות שעבדו בראש ובראשונה עם לקוחות עסקיים.
אינטרנט וגבולות.
האינטרנט פתח עולם חדש של אפשריות בפני לקוחות פרטיים או צרכנים והשפיע גם על עולם שילוח המטענים. דרך הרשת ניתן למצוא מוצרים, סחורות וחפצים מכול סוג שהוא. הלקוח אינו חייב להסתפק בהיצע המקומי והוא יכול לגשת ישירות למקור כדי לראות את ההיצע ולבחור מתוכו. כעת כל מה שעליו לעשות הוא לדאוג לכך שמישהו ידאג לפעולת שילוח המצרך המבוקש אליו. הצרכים הללו שנובעים מיוזמה של לקוח אחד מצטברים, ברמה המקומית והגלובלית, למאסה גדולה של צורך בשירותי שילוח. חברות שילוח רבות ראו את היקף הפעילות שלהן גדל תודות לתופעה חדשה זו ונעשו – ועדיין נעשים – ניסיונות ליצירת שירותי שילוח מקומי ובינלאומי שיענו על הצרכים המיוחדים של צרכן האינטרנט. צריך לזכור שבזכות הרשת אנשים בכול מקום גילו שהם אינם בודדים בעניין שיש להם בתחום ייחודי. מעריצים מכול הסוגים, חובבים בתחומים אזוטריים ובעלי תחומי עניין ייחודיים גילו את חבריהם לתחביב או לאובססיה במקומות רבים בעולם. השוק של מוצרים שונים שהיה מוגבל בעבר לאזור מסוים התרחב לפתע והפך לשוק גלובלי, גם כשמדובר בתחום עניין אזוטרי. חברות שילוח הופכות את המוצע בשווקים הגלובליים-אזוטריים הללו לזמינים לכול אחד מלקוחות השוק הזה. הזמינות הבינלאומית של חפצים אפשרה לאנשים לפתח את תחומי העניין שלהם ולהשיג חפצים, מצרכים וסחורות שלא היו נגישים ברמה הבינלאומית בצורה הפשוטה והקלה שנובעת מיעילותן של חברות שילוח שפעילות בשוק. עידן הזמינות הבינלאומית – עוד שם אפשרי לתקופה שבה אנו חיים – הוא עידן שיש לו השפעות משמעותיות על דרך החיים שלנו, על הקשרים והיחסים החברתיים של היחיד ועל החברה שבה הוא חי. אך הם אלו נושאים שנדרשת הרחבה מיוחדת ונוספת לגביהם. אנו נסתפק כרגע בהבנה כיצד שוק שילוח המטענים הבינלאומי והתפשטות האינטרנט השפיעו זה על זה ובצוותא גם על עולם האפשריות של הצרכן המודרני.
שלום, אני עוסק בתחום הבינוי, שיפוצים ואיטום, במשך המון שנים.